Hyödyllisiä neuvoja

Järkyttävän tapahtuman kokeneille 
 

  • Muista syödä ja juoda. Yritä nukkua, mieluiten yöllä.
  • Jatka työntekoa vanhoista rutiineista. Vaativiin tehtäviin keskittyminen saattaa olla vaikeaa. Kerro järkyttävästä kokemuksestasi esimiehellesi ja työtovereillesi.
  • Liikunta on hyväksi. Se auttaa jaksamaan paremmin ja laukaisee usein jännitystä.
  • Oleskele mielellään luonnossa. On hyvä keskittyä omiin harrastuksiin, mikäli mahdollista.
  • Joskus voi olla helpompi ilmaista tunteitaan tekemällä jotakin, esim. piirtämällä, maalaamalla, kirjoittamalla, soittamalla tai laulamalla, liikkumalla, pilkkomalla puita tai leipomalla.
  • Vältä eristäytymistä, ainakin pitkäaikaista.
  • Vältä liikaa alkoholia ja rauhoittavia aineita.
  • Kerro muille kokemuksestasi, siitä mitä tapahtui ja mitä itse teit. Kerro myös, mitä ajattelit ja tunsit tapahtuman aikana ja sen jälkeen. Siten voit työstää kokemuksiasi.
  • Muista, että reaktiosi ovat normaaleja. Hyväksy ”omituiset” tuntemukset. Itkeminen yleensä helpottaa.
  • Kuuntele läheisiäsi, sillä tapahtuma on vaikuttanut heihinkin.
  • Tapaa muita saman tapahtuman kokeneita. Puhukaa tapahtuneesta ja kertokaa ajatuksianne vainajasta. Myös vastaavanlaisen tapahtuman kokeneet voivat antaa tarvittavaa tukea.
  • Käy uudestaan onnettomuuspaikalla esim. jonkun läheisen seurassa. 

Järkyttävän tapahtuman aiheuttamat normaalit reaktiot lievittyvät ajan myötä. Toisinaan ne saattavat ilmetä uudelleen pitkänkin ajan kuluttua. Vaikein on yleensä ensimmäinen vuosi, jonka aikana koetaan mm. juhlapyhät ja lomat ilman rakasta ihmistä. Toiset tarvitsevat enemmän ”suremishetkiä”, toiset vähemmän. Omaisia, ystäviä ja tuttavia helpottaa, jos kerrot heille miten voit ja millaista apua toivoisit.
 
Paikkakunnan kriisiryhmä ottaa yhteyden vaikean tapahtuman kokeneisiin melko pian tapahtuman jälkeen (yleensä seuraavana päivänä). Usein myös työterveyshuolto ottaa yhteyden, jos onnettomuus on tapahtunut työpaikalla. Tapahtuman kokeneille tarjotaan ryhmämenetelmään perustuvaa kriisiapua ja mahdollisuutta muutamaan seurantakeskusteluun. Toisinaan saatetaan tarvita myös henkilökohtaisia keskusteluja, ehkä pitkänkin aikaa. Siinä tapauksessa apua tarjoavat muut tahot kuin kriisiryhmä.

Lähde: Olet kokenut jotain järkyttävää, julkaisija SPR ym. sekä Pietarsaaren seudun kriisiryhmä

Viimeksi muokattu 04.05.2018