Perusterveydenhuolto

Perusterveydenhuollon jonotilanne

Välitön yhteydensaanti toteutui Terveydenhuoltolain edellyttämällä tavalla takaisinsoittojärjestelmän ansiosta.
Takaisinsoitto toteutuu saman päivän aikana 100 %.
Hoidon tarpeen arvio tehdään yleensä puhelimessa, mutta viimeistään 3 vrk sisällä.

Odotusaika puhelinneuvontaan

Pietarsaari, Luoto ja Pedersöre 31.8.2020
  • Puhelun keskimääräinen odotusaika: 7 min 19 sek
  • Keskimääräinen takaisinsoittoaika: 23 min 14 sek
Uusikaarlepyy 31.8.2020
  • Puhelun keskimääräinen odotusaika: 1 min 40 sek
  • Keskimääräinen takaisinsoittoaika: 14 min 23 sek

Odotusaika kiireettömän hoidon vastaanotolle

Pietarsaari, Luoto ja Pedersöre 31.8.2020
  • Lääkärin vastaanotto: 1 viikko (lisätietoja saa puhelinneuvonnasta)
  • Sairaanhoitajavastaanotto: seuraavana päivänä hoidon tarpeen arvioinnin mukaan
Uusikaarlepyy 31.8.2020
  • Lääkärin vastaanotto: 1,5 päivä (lisätietoja saa puhelinneuvonnasta)
  • Sairaanhoitajavastaanotto: samana päivänä hoidon tarpeen arvioinnin mukaan

Terveydenhuoltolaki määrittelee kiireettömään hoitoon pääsyn aikarajat (ns. hoitotakuu)

  • Terveyskeskukseen on saatava arkipäivisin välitön yhteys. Tavallisimmin yhteydenotto tapahtuu puhelimitse. Mikäli linja on varattu, on mahdollista jättää takaisinsoittopyyntö.
  • Kiireettömän hoidon arviointi on tehtävä viimeistään kolmantena arkipäivänä yhteydenotosta. Useimmin hoidon tarve arvioidaan jo puhelimessa. Hoidon tarpeen arvioinnin tekee aina terveydenhuollon ammattihenkilö (yleensä sairaanhoitaja tai terveydenhoitaja). Puhelinneuvonnassa hoitaja antaa hoidon ohjausta ja voi myös aloittaa hoidon.
  • Varsinainen tarpeen mukainen hoito tulee järjestää 3 kuukauden kuluessa tai suun tervydenhuollossa 6 kuukauden kuluessa arviosta.

Hoitoon pääsyn odotusajat julkaistaan portaalissamme neljän kuukauden välein.

Ota yhteys puhelinneuvontaan, jos haluat lisätietoja jonotilanteesta!

Viimeksi muokattu 03.09.2020