Patientombudsman

Patientombudsmannen ger råd och hjälper vid frågor gällande patientens rättigheter, t.ex. hur du kan gå tillväga vid missnöje över vården eller bemötandet. Patientombudsmannen kan också hjälpa dig med en eventuell anmärkning eller patientskadeanmälan.

Om du är missnöjd

Om du är missnöjd eller om något är oklart med vården är det bäst att diskutera ärendet med läkare och vårdare på respektive mottagning/avdelning. De flesta frågor klargörs snabbast där de har uppstått. Du har också möjlighet att kontakta patientombudsmannen.

Anmärkning

Om du är missnöjd med vården eller bemötandet har du rätt att framställa en skriftlig anmärkning till chefsläkaren. Anmärkningen kan formuleras fritt, men du kan också skriva den på en färdig blankett. Se länk nedan. Chefsläkaren utreder ärendet och ger dig ett skriftligt svar.

Patientskada

Om du misstänker patientskada kan du göra en anmälan till Patientförsäkringscentralen. Patientförsäkringen ersätter personskada som uppkommit i samband med vård som getts inom hälso- och sjukvård i Finland.
Skadeanmälningsblanketter får du av patientombudsmannen. Mera information om patientskador finns på Patientförsäkringscentralens hemsida.

Blanketter

Läs mera

Har du frågor, ta kontakt!
I patientärenden rekommenderar vi kontakt per telefon eller brev p.g.a. datasekretessen.
Vi svarar inte med e-post i patientärenden.
Senast uppdaterad 18.04.2019